gov.ua
Державні сайти України

Національна служба здоров'я України

Єдиний веб-портал органів виконавчої влади України

Людям із порушенням зору
ua
En
in English
Як буде перевірятися ЕЦП?

Процедура перевірки ЕЦП буде відбуватися на всіх етапах його застосування.

Хто може зареєструвати аптечний заклад в електронній системі охорони здоров'я?

Керівник закладу відповідно до інформації Мін'юсту.

Чи всі аптечні заклади юридичної особи повинні бути зареєстровані в електронній системі, щоб мати змогу подати заяву про укладання договору про реімбурсацію з НСЗУ?

Під час реєстрації юридичної особи в електронній системі охорони здоров'я повинні бути зареєстровані всі аптеки та аптечні пункти цієї юридичної особи які зазначено в Реєстрі місць провадження діяльності з роздрібної торгівлі ЛЗ.

З ким НСЗУ буде укладати договори про реімбурсацію ?

НСЗУ буде укладати договори про реімбурсацію з аптечними закладами усіх форм власності, які виконають мінімальний набір вимог.

Хто має підписати заяву та договір про реімбурсацію з боку аптечного закладу?

Заяву підписує керівник закладу відповідно до інформації з ЄДР своїм ЕЦП, як керівник закладу.

Який та кого повинен бути ЕЦП щоб підписати заяву та договір з НСЗУ?

ЕЦП керівника закладу або уповноваженої особи.

Містить інформацію: ПІБ керівника або уповноваженої особи, посада, код ЄДРПОУ закладу, назва закладу та ін.

Яким чином аптечний заклад може дізнатись про те, що заява зареєстрована і принята до розгляду?

Заява на укладення договору реєструється в eHealth в момент її надсилання. Заклад може дізнатися про стан розгляду заяви в особистому кабінеті своєї медичної інформаційної системи.

Який період надається аптечному закладу для усунення помилок в заяві на договір про реімбурсацію?

Аптечний заклад може подавати заяву на договір стільки разів, скільки буде потрібно, щоб укласти договір.

Чи потрібно вносити зміни/отримувати нову ліцензію для аптеки чи аптечного пункту перед тим, як укладати договір про реімбурсацію з НСЗУ?

Ні. Договір про реімбурсацію може бути укладений за наявності у аптечного закладу діючої ліцензії на роздрібну торгівлю лікарськими засобами.

Чи можливо відпустити меншу кількість ЛЗ, ніж виписано в електронному рецепті?

Відпустити за електронним рецептом можна таку кількість ЛЗ, яка була призначена лікарем і яка зазначена в рецепті. Призначаючи курс лікування, лікар розраховує що пацієнт дійсно отримає призначену кількість ЛЗ.

Крім того, на сьогоднішній день Міністерством охорони здоров’я України запропоновано для публічного обговорення проект змін до Наказу МОЗ від 19.07.2005 р. №360, якими передбачається встановлення обмеження в електронній системі охорони здоров’я на виписування рецепту на певну МНН раніше ніж за 7 днів до закінчення терміну лікування, визначеного попереднім рецептом на цю ж МНН (3 дні, якщо термін лікування менше 21 дня).

Відповідно, відпуск меншої кількості ЛЗ, ніж зазначено в рецепті, міг би знизити доступність до лікування та фінансову захищеність пацієнта.

Чи можливо відпустити більшу кількість ЛЗ, ніж виписано в електронному рецепті?

Що робити пацієнту, якому лікар виписав електронний рецепт на певну кількість ЛЗ, але упаковки з такою кількістю ЛЗ, який звик приймати пацієнт, в аптеці немає, проте є більша упаковка цього ж ЛЗ?

Для прикладу: виписано клопідогрель 75 мг №30, пацієнт зазвичай приймає Атерокард 75 мг, який є в момент звернення пацієнта до аптеки наявний в упаковках №40 та №70.

З такої ситуації є два виходи: (1) пацієнт може звернутися в іншу аптеку і отримати там виписану кількість ЛЗ, або (2) пацієнт може подзвонити лікарю з проханням анулювати цей і виписати новий рецепт, щоби виписана кількість ЛЗ відповідала наявному асортименту аптеки. Рішення про таку заміну рецептів приймає лікар.

Чи можливо відпустити виписану кількість ЛЗ, але менше ніж цілу упаковку?

На першому етапі впровадження електронних рецептів (принаймні, до кінця 2019 року) відпуск неповної упаковки ЛЗ технічно неможливо оформити в системі.

Це пов’язано з тим, що відшкодування вартості відпущених ЛЗ відбуватиметься відповідно до цін відшкодування, встановлених за цілу упаковку в Реєстрі лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню.

На основі досвіду реалізації електронних рецептів буде визначено, чи доцільно вносити зміни до такої практики. Якщо таке рішення буде прийняте, відповідно будуть змінені порядок формування Реєстру та логіка роботи з електронним рецептом з точки зору електронної системи.

Чи можливо відпустити виписану кількість ЛЗ, але кількома упаковками?

Для прикладу: виписано клопідогрель 75 мг №30, пацієнт зазвичай приймає Атерокард 75 мг, який є в момент звернення пацієнта до аптеки наявний в упаковках №10. Чи можна відпустити такий рецепт трьома упаковками Атерокарду?

Так, можна відпустити кілька однакових упаковок одного і того ж ЛЗ одним аптечним закладом за 1 раз, щоби загальна кількість відпущеного ЛЗ дорівнювала виписаній кількості цього ЛЗ.

Чи можливо відпустити ЛЗ, якщо закінчився термін його реєстрації?

Реєстр лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню, складається таким чином, що до нього можуть потрапити лише ті ЛЗ, реєстраційне посвідчення яких буде дійсним протягом наступних 6 місяців дії Реєстру.

Відповідно, відпустити ЛЗ, термін дії реєстраційного посвідчення якого закінчився буде неможливо.

Чи можливо буде сформувати звіт за окремим структурним підрозділом для звірки?

Звіти, що формуватимуться в системі двічі на місяць та підлягатимуть оплаті в якості первинних документів не матимуть деталізації до рівня структурних підрозділів аптечного закладу.

Звіти для оплати формуватимуться на основі даних з реєстру рецептів, який безстроково зберігається в центральній базі даних електронної системі охорони здоров'я. Аптечному закладу не потрібно буде формувати ці звіти вручну та звіряти їх з лікувальними закладами чи лікарями.

Проте, у аптечного закладу може виникнути потреба отримати інформацію в інших розрізах чи на іншу дату. Можливість формування нестандартних звітів на стороні аптечних закладів залежатиме від функціоналу інформаційної системи, що використовується аптечним закладом. Можливість сформувати звіт у зручному форматі може бути конкурентною перевагою розробників інформаційних систем.

НСЗУ не висуває вимог до такого функціоналу і розробники інформаційних систем самі визначаються щодо необхідності його розробки, виходячи з потреб користувачів. 

Що таке електронний підпис?

Електронний підпис – це дані в електронній формі, отримані за результатами криптографічного перетворення, які додаються підписувачем до інших даних або документів або логічно з ними пов’язуються і використовуються ним як підпис. В Україні, з 7 листопада 2018 року, згідно з законом “Про електронні довірчі послуги” електронний підпис може бути трьох категорій: простий електронний підпис та печатка – низький рівень довіри; удосконалений електронний підпис та печатка – середній рівень довіри; кваліфікований електронний підпис та печатка (далі - КЕП) – високий рівень довіри. Саме та лише кваліфікований електронний підпис (тобто, підпис з високим рівнем довіри) прирівнюється до власноручного (частина 4 статті 18 Закону про ЕДП). КЕП та кваліфікована електронна печатка можуть використовуватись юридичними та фізичними особами як аналог власноручного підпису або печатки для надання електронному документу юридичної сили. Юридична сила електронного документа, підписаного КЕП, еквівалентна юридичній силі паперового документа з власноручним підписом правоздатної особи. КЕП володіє всіма основними властивостями власноручного підпису:
- засвідчує те, що отриманий документ надійшов від особи, яка його підписала;
- гарантує цілісність та захист від спотворення і внесення виправлень у підписаний документ;
- не дає можливості особі, яка підписала документ, відмовитись від зобов'язань, які вона взяла на себе, підписуючи цей документ.
Безпека використання КЕП забезпечується тим, що засоби, які використовуються для роботи з КЕП, проходять експертизу в Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України.



Де і як отримати кваліфікований електронний підпис?

Ключі КЕП можна безкоштовно отримати від Акредитованого центру сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту Державної фіскальної служби України (АЦСК ІДД ДФС). Існують також інші акредитовані центри сертифікації ключів, які надають такі послуги на комерційній або іншій основі (наприклад, банк може безкоштовно видавати КЕП своїм клієнтам).
Повний список акредитованих центрів сертифікації ключів можна знайти в Електронному реєстрі суб’єктів сфери КЕП на сайті Центрального засвідчувального органу Міністерства юстиції України.


Як отримати кваліфікований електронний підпис від АЦСК ІДД ДФС?

Загальну інформацію про отримання послуг КЕП від АЦСК ІДД ДФС можна знайти тут.
Процедуру отримання ключів КЕП юридичної особи від АЦСК ІДД ДФС описано тут.
Процедуру отримання КЕП фізичною особою-підприємцем описано тут.
Отримати послуги КЕП можна в представництвах АЦСК ІДД ДФС виключно у межах територіальної одиниці (області) державної реєстрації юридичної особи.

Адресу та іншу контактну інформацію найближчих представництв АЦСК ІДД ДФС можна знайти за посиланням.
Для отримання послуг КЕП юридичною особою необхідно підготувати носії інформації (з’ємні флеш-носії, оптичні носії CD/DVD тощо, з розрахунку по одному на ключ), конверти (для кожного ключа, щоб запобігти доступу сторонніх осіб до ключової інформації) та відповідний пакет документів. Зокрема для оформлення КЕП для співробітників юридичної особи необхідно мати оригінали та копії документів цих осіб,, а також копії документів, що підтверджують належність до юридичної особи та повноваження співробітників (наказ про призначення на посаду або трудовий договір).
З допомогою фахівців представництва АЦСК ІДД ДФС буде сформовано ключі, записано їх на електронні носії̈ та надано інструкції̈ з використання.



Кому необхідний кваліфікований електронний підпис?

- Керівнику закладу (офіційному підписанту згідно даних ЄДР - єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань) для реєстрації в системі, укладання договору, підписання звітів.
- Уповноваженій особі (для реєстрації працівників в електронній системі).
- Працівнику (працівникам) аптеки який уповноважений здійснювати рецептурний відпуск препарату за електронним рецептом в електронній системі.

КЕП повинно містити інформацію: ПІБ, посаду, код ЄДРПОУ закладу, назва закладу та ін.



Як виглядає та у якому вигляді видається кваліфікований електронний підпис?

Під час процедури формування КЕП генерується пара з відкритого та закритого ключів, які відповідають один одному. Відкритий ключ потрібен для перевірки автентичності цифрового підпису, і розміщується на офіційному інформаційному ресурсі АЦСК ІДД ДФС. Знайти сертифікат відкритого ключа можна за посиланням.
Закритий (особистий) ключ КЕП записується на носій, який видається підписувачу. Це файл спеціального формату, і побачити його у списку файлів можна лише якщо у налаштуваннях папок носія активовано режим відображення прихованих файлів.
Підписувач має також запам’ятати пароль для доступу до свого особистого ключа. Цей пароль буде потрібно вводити під час накладання підпису.
Будьте уважні! У випадку втрати пароля, відновити його неможливо, і доведеться отримувати нові ключі КЕП!



Який термін дії отриманого кваліфікованого електронного підпису?

Строк чинності КЕП від АЦСК ІДД ДФС становить 2 (два) роки з моменту їх формування. Якщо у вас вже є КЕП, варто переконатись, чи він досі чинний.



Як швидко можна отримати кваліфікований електронний підпис?

Власне процедура генерації ключів КЕП та паролів доступу до них займає кілька хвилин. Реальний час, потрібний для оформлення КЕП, залежить від завантаженості центру сертифікації ключів, та швидкості перевірки працівниками АЦСК пакету документів, наданого заявником.



Де взяти програмне забезпечення для роботи з електронною системою охорони здоров'я ?

Для участі аптечного закладу в урядовій програмі реімбурсації "Доступні ліки"  (або для відпуску аптечним закладом лікарських засобів, які підлягають реімбурсації) за договором з НСЗУ необхідно зареєструватися в електронній системі охорони здоров'я eHealth. Саме в цій системі буде відбуватися укладення договору про реімбурсацію та відпуск лікарських засобів за електронними рецептами.
Програмне забезпечення для роботи з електронною системою охорони здоров'я пропонують різні розробники інформаційних систем.
Перелік інформаційних систем, а також інформація про поточний стан розроблення функціоналу для реімбурсації розміщено на сайті Національної служби здоров’я України. Дана інформація постійно оновлюється.
Щоб дізнатися більше про компанії, що пропонують ІТ-рішення – клікайте на назву розробника у колонці "адреси сайтів".



Якими нормативно-правовими актами регламентують взаємодію НСЗУ та аптечних закладів, що візьмуть участь в урядовій програмі “Доступні ліки” у 2019 році?

27 лютого Уряд України затвердив пакет нормативних документів щодо переходу адміністрування програми “Доступні ліки” до Національної служби здоров’я України. Постанови Кабінету Міністрів регламентують взаємодію НСЗУ та аптечних закладів, що візьмуть участь в урядовій програмі “Доступні ліки” у 2019 році.
Повні тексти постанов можна знайти за посиланнями:
“Деякі питання реімбурсації лікарських засобів”
”Деякі питання щодо договорів про реімбурсацію”
“Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті на відшкодування вартості лікарських засобів для лікування окремих захворювань



Які законодавчі підстави використання персональних даних фармацевтичних працівників для отримання кваліфікованого електронного підпису та реєстрації в електронній системі охорони здоров'я?

Пунктом 2 статті  2 Закону “Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення” від 19 жовтня 2017 року № 2168-VIII дає визначення електронної системи охорони здоров’я, як інформаційно-телекомунікаційної системи, що забезпечує автоматизацію ведення обліку медичних послуг та управління медичною інформацією шляхом створення, розміщення, оприлюднення та обміну інформацією, даними і документами в електронному вигляді, до складу якої входять центральна база даних та електронні медичні інформаційні системи, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією, даними та документами через відкритий програмний інтерфейс (АРI).

Підпунктами 4 та 5 пункту 20 Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 р. № 411 (далі – Порядок № 411) визначено, що у центральній базі даних ведеться Реєстр медичних спеціалістів, що містить інформацію про осіб, які здобули освіту у сфері охорони здоров’я, розпорядником якого є Міністерство охорони здоров’я України (далі – МОЗ України). Випуск 78 “Охорона здоров’я” Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженого наказом МОЗ України від 29.03.2002 р. № 117 визначає, що фармацевт і провізор повинні мати освіту за напрямом підготовки “Фармація”, спеціальністю “Фармація”, знання у сфері охорони здоров’я. Перелік галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2015 р. № 266 відносить спеціальність “Фармація” до галузі знань “Охорона здоров’я”.

Зважаючи на викладене вище, фармацевти і провізори належать до осіб, які здобули освіту у сфері охорони здоров’я і відповідно до підпункту 4 пункту 20 Порядку № 411 про них до вказаного реєстру вносяться такі відомості як:
освітньо-кваліфікаційний рівень;
- спеціальність;
- дата початку роботи за спеціальністю та інформація про періоди, протягом яких спеціаліст не працював за спеціальністю;
- інформація про підвищення кваліфікації та перепідготовку спеціаліста.
Пунктом 23 Порядку № 411 передбачено, що персональні дані у реєстрах можуть оброблятися у цілях охорони здоров’я, забезпечення лікування або надання медичних послуг, функціонування електронної системи охорони здоров’я.
Таким чином, збір вказаних відомостей про фармацевтів і провізорів – працівників аптечних закладів, які укладатимуть з НСЗУ договори про реімбурсацію, проводиться  відповідно до вищевказаних нормативно-правових актів, з метою здійснення МОЗ України заходів з охорони здоров’я пацієнта, якому будуть відпущені лікарські засоби шляхом перевірки наявності у працівника аптеки фахової підготовки, необхідної для якісного відпуску лікарських засобів, що підлягають відшкодуванню.
Крім вказаних даних, до електронної системи охорони здоров’я вносяться такі персональні дані працівників аптечних закладів, як: прізвище, ім’я, по-батькові, дата народження, ідентифікаційний номер та паспортні дані.
Ці дані необхідні для реєстрації працівника аптеки, який здійснює відпуск лікарських засобів за електронними рецептами та ставить свій електронний цифровий підпис і його ідентифікації (однозначного встановлення) з метою підтвердження точності та достовірності інформації про відпуск препарату за рецептом. Та вносяться до електронної системи охорони здоров’я на підставі:
1) пункту 31 та підпункту 6 пункту 2 Порядку № 411 в яких вказано, що  для надання лікарських засобів за програмою медичних гарантій користувачі зобов’язані зареєструватися у відповідних ресурсах, під користувачами, при цьому, розуміються фізичні та юридичні особи, які зареєстровані в електронній системі охорони здоров’я і мають право доступу відповідно до Порядку;
2) пунктів 35 та 36 Порядку № 411 де зазначається, що під час реєстрації повинно бути однозначно встановлено (ідентифіковано) особу користувача. У разі самостійної реєстрації здійснюється електронна ідентифікація користувача відповідно до законодавства;
3) пунктів 8, 19 та 20 статті 1 Закону України “Про електронні довірчі послуги” від 05.10.2017 р. № 2155-VIII в яких наводиться визначення понять: ідентифікація особи – процедура використання ідентифікаційних даних особи з документів, створених на матеріальних носіях, та/або електронних даних, в результаті виконання якої забезпечується однозначне встановлення фізичної, юридичної особи або представника юридичної особи; електронна ідентифікація - процедура використання ідентифікаційних даних особи в електронній формі, які однозначно визначають фізичну, юридичну особу або представника юридичної особи; ідентифікаційні дані особи - унікальний набір даних, який дає змогу однозначно встановити фізичну, юридичну особу або представника юридичної особи;
4) пункту 27 та підпункту 2 пункту 2 Порядку № 411 для можливості проведення НСЗУ та адміністратором електронної системи охорони здоров’я верифікації з метою забезпечення точності і достовірності інформації у центральній базі даних з дотриманням вимог Закону України “Про захист персональних даних”. Під “верифікацією” розуміється комплекс заходів з порівняння, встановлення відповідності та підтвердження відомостей, що містяться у центральній базі даних, з відомостями, отриманими від органів державної влади, відомостями з державних електронних інформаційних ресурсів, іншими даними.

Доступ працівників аптеки до електронної системи охорони здоров’я здійснюється на виконання:

  1. пункту 8 Порядку реімбурсації лікарських засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.03.2017 р. № 152 в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 лютого 2019 року № 135, в якому зазначено, що відпуск лікарських засобів, які підлягають реімбурсації, реєструється через систему особою, уповноваженою суб’єктом господарювання на реєстрацію відпуску лікарських засобів за електронними рецептами. Для завершення реєстрації відпуску через систему уповноважена особа накладає кваліфікований електронний підпис. Порядок реімбурсації лікарських засобів, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 27 лютого 2019 року № 135 набере чинності з 1 квітня 2019 року.

  2. абзацу 4 пункту 5 розділу I “Правил виписування рецептів на лікарські засоби і виробів медичного призначення” затверджених наказом МОЗ України від 19.07.2005 р. № 360 (у редакції наказу МОЗ України від 04.10.2018 р. № 1819 (далі – Правила) де передбачено, що рецепти ф-1 та ф-3 можуть також виписуватись у формі електронного документа - електронного рецепта. Електронний рецепт створюється, зберігається та передається через інформаційну (інформаційно-телекомунікаційну) систему, доступ до якої надається уповноваженим особам суб’єкта господарювання, що здійснюють виписування електронного рецепта, та уповноваженим особам суб’єкта господарювання, що здійснюють відпуск лікарського засобу за електронним рецептом відповідно до вимог чинного законодавства у сфері електронного документообігу, електронного цифрового підпису та захисту інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах.

  3. підпункту 11 пункту 4 розділу III Правил в якому вказано, що в рецепті зазначається звернення лікаря до фармацевтичного працівника де вказується така інформація: латинською, або англійською, або українською мовою назва лікарського засобу, а саме: міжнародна непатентована назва, торговельна назва у випадках, визначених пунктом 3 цього розділу, назва формоутворюючих та коригуючих речовин, склад лікарського засобу, лікарська форма, звернення лікаря до фармацевтичного працівника про виготовлення та/або видачу лікарського засобу. Скорочення зазначаються тільки латинською мовою;

  4. абзацу 4 пункту 11 Порядку відпуску лікарських засобів і виробів медичного призначення з аптек та їх структурних підрозділів, затвердженого наказом МОЗ України від 19.07.2005 р. № 360 в якому встановлено, що про відпуск лікарських засобів за електронними рецептами, а також у разі відпуску меншої, ніж виписано в рецепті, кількості лікарського засобу уповноважені особи суб’єкта господарювання, що здійснюють відпуск лікарського засобу, вносять інформацію щодо повної або часткової кількості відпущеного лікарського засобу до інформаційної (інформаційно-телекомунікаційної) системи, яка засвідчується електронним цифровим підписом, та повідомляють суб’єкта господарювання, медичний працівник якого виписав рецепт (в тому числі за допомогою телекомунікаційних мереж загального користування).

Вказані нормативно-правові акти забезпечують обмін між лікарем і працівником аптеки інформацією необхідною для лікування пацієнта в електронному вигляді, що необхідно для якісного лікування пацієнта, оскільки лікар може бачити чи виконує пацієнт його призначення щодо лікування.

Внесення персональних даних працівників аптек до електронної системи охорони здоров’я здійснюється у відповідності до пункту 49 Порядку № 411 при наявності згоди суб’єкта персональних даних яка отримується при їх реєстрації в електронній системі охорони здоров’я, крім випадків, передбачених законом.

Необхідність надати фармацевтам та провізорам свої персональні дані для отримання  електронного підпису врегульована пунктами 1 і 2 статті 22 Закону України “Про електронні довірчі послуги” від 05.10.2017 р. № 2155-VIII, у яких зазначено, що формування та видача кваліфікованого сертифіката відкритого ключа без ідентифікації особи, ідентифікаційні дані якої міститимуться у кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, не допускаються. Ідентифікація фізичної особи, яка звернулася за отриманням послуги формування кваліфікованого сертифіката відкритого ключа, здійснюється за умови її особистої присутності за паспортом громадянина України або за іншими документами, які унеможливлюють виникнення будь-яких сумнівів щодо особи, відповідно до законодавства про Єдиний державний демографічний реєстр та про документи, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи.



З яких джерел використовувати інформацію для реєстрації юридичної особи чи ФОП та керівника в електронній системі охорони здоров'я (eHealth)?

Верифікація інформації про юридичну особу та керівника закладу відбуватиметься з використанням Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (Реєстр). З метою успішної реєстрації аптечного закладу в eHealth рекомендуємо копіювати інформацію з даного Реєстру.



З яких джерел використовувати інформацію при заповненні розділу про ліцензію?

Інформація про ліцензію вказується відповідно до рішення (наказу) про видачу основної ліцензії на роздрібну торгівлю лікарськими засобами вашому аптечному закладу.

Як дізнатися, що реєстрація закладу пройшла успішно?

Завершення процедури реєстрації юридичної особи та керівника закладу в eHealth відбувається процесом накладання кваліфікованого електронного підпису керівника цього закладу. У відповідь, на електронну адресу, що вказана при реєстрації надходить лист підтвердження. Отримання даного листа засвідчує успішність процесу реєстрації.



З яких джерел використовувати інформацію для реєстрації аптек та аптечних пунктів?

Верифікація інформації про структурні підрозділи аптечного закладу (місця провадження діяльності) відбуватиметься з використанням Реєстру місць провадження діяльності з оптової та роздрібної торгівлі ЛЗ Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками.
Назва підрозділу аптечного закладу повинна збігатися з назвою у стовпці "Назва аптечного закладу", а адреса  відповідати стовпцю “Адреса аптечного закладу” відповідного Реєстру. З метою успішної реєстрації аптечних підрозділів в eHealth рекомендуємо копіювати інформацію з цього реєстру.



Чи потрібно фармацевтичному працівнику самостійно реєструватись в системі eHealth?

Фармацевтичним працівникам не потрібно реєструватися в eHealth самостійно. Таких працівників реєструє керівник аптечного закладу чи уповноважена особа закладу. Завершальним етапом реєстрації працівника є надсилання листа запрошення на вказану електронну адресу при реєстрації для підтвердження реєстрації в eHealth. 



Як фармацевтичному працівнику отримати обліковий запис з відповідними правами в eHealth?

Після внесених даних в eHealth, фармацевтичному працівнику на електронну пошту приходить лист із лінком на реєстрацію. Отримавши запрошення користувач має підтвердити реєстраційні дані та погодитись з умовами співпраці з системою E-Health, задати логін/пароль. Після прийняття такого запрошення користувач отримує обліковий запис з відповідними правами.



Чи обов'язково заповнюватися блок підвищення кваліфікації?

Даний блок інформації заповнюється лише за наявності відповідної кваліфікації у працівника. Для фармацевтів дана інформація не вказується. Проте, якщо обрано спеціальність провізора чи клінічного провізора - блок підвищення кваліфікації обов'язково повинен бути заповненим. 



Для яких працівників потрібно заповнювати інформацію про науковий ступінь?

Блок інформації про науковий ступінь є необов'язковим та заповнюється лише за наявності відповідної інформації про науковий ступінь у працівника.



Які вимоги до аптечних закладів, що хочуть укласти договір про реімбурсацію з НСЗУ?

Для участі аптечного закладу в урядовій програмі реімбурсації "Доступні ліки" (або для відпуску аптечним закладом лікарських засобів, які підлягають реімбурсації) за договором з НСЗУ необхідно:
- зареєструвати аптечний заклад в електронній системі охорони здоров’я та забезпечити реєстрацію в ній уповноважених осіб закладу, які будуть залучені до виконання договору. 
- забезпечити наявність електронного підпису або підпису, прирівняного до власноручного підпису відповідно до Закону України “Про електронні довірчі послуги” у всіх працівників, що будуть працювати в електронній системі охорони здоров’я.
- мати в наявності комп’ютерну техніку, відповідне програмне забезпечення та підключення до мережі Інтернет в кожній аптеці та аптечному пункті, де здійснюватиметься відпуск лікарських засобів за договором.



Коли розпочнеться подача заяв на укладення договору про реімбурсацію?

Подати заяву на укладання договору про реімбурсацію можна буде з моменту розміщення оголошення про прийом заяв на укладення договору про реімбурсацію на сайті НСЗУ. Таке оголошення було розміщене 7 березня 2019 року.
Для договорів, що вступають в дію з 1 квітня 2019 року, необхідно подати заяву про укладення договору до 18:00 25 березня 2019 року.



Як сформувати заяву про укладення договору про реімбурсацію з НСЗУ?

Формування заяви про укладення договору про реімбурсацію відбувається з використанням інформаційних систем, які мають можливість підключатися до центральнох бази даних (ЦБД) електронної системи охорони здоров'я (eHealth).  На момент подачі заяви, аптечний заклад повинен бути зареєстрованим в eHealth. Заява формується з інформації двох видів:
- інформація, що потрапляє до заяви автоматично та
- інформація, яку заклад вносить на етапі формування заяви.
Такою інформацією є банківські реквізити, строк дії договору, підстава, на основі якого документу діє підприємство та перелік аптек, які будуть відпускати лікарські засоби за електронними рецептами по урядовій програмі реімбурсації “Доступні ліки”.

Сформувавши заяву, керівник аптечного закладу накладає кваліфікований електронний підпис. Така заява надсилається до НСЗУ.



Який строк строк дії договору?

Початок строку дії договорів, заяви на які подано до 25 березня встановлено як 1 квітня 2019 року. Початок строку дії договорів, заяви на які подано після 25 березня визначається як дата накладення електронних підписів усіх сторін.Кінцем строку дії договору визначається 31 грудня поточного року.

Що вказувати в пункті “Діє на основі”?

У пункті “Діє на основі” потрібно вказувати на підставі чого діє підписант:
- для юридичних осіб (закладів комунальної форми власності, приватних підприємств, товариств з обмеженою відповідальністю,
дочірніх підприємств та ін.) зазначити: “статуту”;
- для фізичних осіб-підприємців: “запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських
формувань  № __ (зазначити номер запису) від ___ (зазначити дату запису)”.



На що варто звернути увагу для успішного подання заяви до НСЗУ?

Рекомендуємо перевірити правильність та актуальність інформації про ваш заклад в eHealth. Інформацію про керівника, назву юридичної особи та адресу відповідно до реєстрів Мін'юсту, а інформацію про аптеки та аптечні пункти відповідно до Реєстру місць провадження діяльності з оптової та роздрібної торгівлі ЛЗ.



Які документи необхідно подати з заявою?

Процедура подачі заяви про укладення договору не передбачає надсилання документів. Вся необхідна інформація зазначена в сформованій та надісланій заяві до НСЗУ. Проте, якщо аптечний заклад бажає повідомити НСЗУ про право підпису договору іншої особи, ніж тієї, що зазначена в Реєстрі Мін'юсту, він може прикріпити відповідні файли до заяви.



Скільки буде тривати період прийому заяв від аптечних закладів про укладання договорів про реімбурсацію з НСЗУ?

Період прийому заяв про укладання договорів необмежений.

Щоб отримати договір, відповідно до якого НСЗУ буде відшкодовувати вартість ЛЗ з 1 квітня, заяву на такий договір потрібно подати не пізніше 18:00 25 березня 2019 року.

Заяви на договір, що подані після 18:00 25 квітня розглядаються відповідно до вимог чинного законодавства. Період розгляду таких заяв НСЗУ становить 10 днів.



Виникли технічні проблеми при поданні заяви про укладання договору про реімбурсацію?

Якщо ви зіткнулися з проблемами, що ваша заява не надсилається до НСЗУ, рекомендуємо перевірити під'єднання комп'ютера до мережі Інтернет. Відсутність доступу до мережі Інтернет в момент подання заяви завадить вам надіслати таку заяву.

Якщо ж у вас наявний стабільний доступ до мережі Інтернет, а подача заяви й далі неможлива, зверніться до представників своєї інформаційної системи на предмет встановлення та виправлення технічних помилок.



Що робити, якщо вашу заяву було відхилено із вказанням причини “інформація про аптечний заклад не відповідає інформації згідно офіційних реєстрів”?

Першим етапом процесу перевірки заяви на укладення договору є процедура валідації інформації про аптечний заклад в електронній системі охорони здоров'я. В результаті такої перевірки, аптечний заклад може отримати один із двох статусів:
- верифіковано НСЗУ;
- не верифіковано НСЗУ з обов'язковим надсиланням коментаря з інформацією, що не пройшла верифікацію.

У випадку, якщо заяву вашого аптечного закладу було відхилено по причині “інформація про аптечний заклад не відповідає інформації згідно офіційних реєстрів”, рекомендуємо перевірити та оновити дані про аптечний заклад відповідно до інформації з Реєстру Мін'юсту та ліцензійного реєстру Держлікслужби (номер ліцензії, свідоцтво, інформацію про аптеки та аптечні заклади, що вказані в ліцензії тощо). Після внесення або виправлення інформації про аптечний заклад у відповідних реєстрах ЦБД потрібно сформувати нову заяву і розпочати процедуру подачі заяви повторно.



Які дані необхідні для реєстрації фармацевтичного працівника?

Інформація, що стосується самого працівника (пропоную вказати яка саме), його освіти, спеціальності та кваліфікації. 



Що таке електронний рецепт?

Електронний рецепт – це  цифровий аналог паперового рецепту, який створюється, зберігається і передається з використанням медичної інформаційної системи в електронній системі охорони здоров'я (eHealth). Інформація про рецепти зберігається в центральній базі даних eHealth. 


Як ідентифікувати електронний рецепт на доступні ліки?

Електронному рецепту в реєстрі рецептів присвоюється унікальний номер (ID), який сформований з набору цифр і літер блоками 4 по 4. Також, електронний рецепт що виписаний в eHealth має код підтвердження, який виглядає як чотирьохзначний набір цифр. Пацієнт, якому виписано електронний рецепт на доступні ліки отримає смс повідомлення такого змісту: “Ваш рецепт:ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ. Код підтвердження: ХХХХ”.

За якими рецептами НСЗУ буде відшкодовувати вартість ЛЗ за програмою реімбурсації?

НСЗУ буде відшкодовувати вартість ЛЗ за програмою реімбурсації що виписані лікарями первинної ланки в електронній системі охорони здоров'я з 1 квітня 2019 року. Вартість ЛЗ відпущених за паперовими рецептами відшкодовуватися аптечним закладам за договором з НСЗУ не будуть.

Звертаємо увагу, що усі лікарські засоби, що відпущені за електронними рецептами які виписані в електронній системі охорони здоров'я за програмою реімбурсації забезпечено фінансуванням та їх вартість буде відшкодовано. Електронні рецепти виписуються лікарями первинної ланки в межах загального обсягу бюджетних асигнувань за програмою реімбурсації, встановлених у кошторисі програми на відповідний місяць. Якщо загальна вартість лікарських засобів за всіма виписаними електронними рецептами у відповідному місяці дорівнює сумі бюджетних асигнувань, встановлених у кошторисі на відповідний місяць, виписування електронних рецептів через електронну систему охорони здоров’я припиняється до початку наступного місяця.

Коли закінчується можливість відпускати лікарські засоби за програмою "Доступні ліки" на паперових носіях?

Паперові рецепти на ЛЗ, вартість яких підлягає відшкодуванню, виписані до 31 березня мають бути відпущені до 31 березня 2019 року включно.
Реімбурсація вартості ЛЗ, відпущених за паперовими рецептами з 1 квітня не передбачена законодавством.

Хто може відпускати ЛЗ за електронними рецептами по урядовій програмі реімбурсація “Доступні ліки”?

Відпустити ЛЗ за електронним рецептом може у будь-яка аптека, яка має договір з НСЗУ незалежно від місця виписування такого рецепта і без прив’язки до місця проживання пацієнта.

Яка інформація міститься в електронному рецепту?

Електронний рецепт містить усю інформацію, передбачену паперовим рецептурним бланком форми №1, а саме:
1. Дані про пацієнта, лікаря та заклад охорони здоров’я:
2. Інформація про призначений лікарський засіб:

  -  МНН лікарського засобу

  -  джерело фінансування

  -  кількість, одиниця виміру, об'єм та концентрація діючої речовини в одній дозі

  -  лікарська форма

  -  кількість доз

  -  спосіб вживання ліків.

Як відбуватиметься відпуск ЛЗ за електронним рецептом в аптеці?

Кожна аптека може мати свої особливості відпуску електронних рецептів, і це пов'язано із внутрішніми бізнес-процесами в аптеці. Проте, послідовність дій в електронній системі охорони здоров'я є чітко визначеною:

  -  фармацевтичний працівник (ФП) вводить номер рецепта в інформаційну систему,

  -  ФП дивиться інформацію в рецепті та пропонує варіанти лікарського засобу пацієнту (торгові назви, варіанти доплати),

  -  пацієнт робить вибір, а ФП фіксує вибір пацієнта в електронній системі,

  -  ФП запитує код підтвердження, пацієнт його називає, ФП вводить його в систему,

  -  ФП скріплює факт відпуску електронного рецепту КЕП.

Скільки електронних рецептів та на яку суму може відпустити аптека в рамках програми реімбурсації?

Встановлення лімітів на кількість та вартість відпущених ЛЗ для закладів, які працюють в програмі реімбурсації за договором з НСЗУ, не передбачено.

Які статуси електронного рецепту існують? Які дії можливі при кожному зі статусів?

Життєвий цикл електронного рецепту в електронній системі охорони здоров'я має декілька статусів.

DRAFT
Чернетка
Рецепт створюється лікарем. Дії з відпуску неможливі.
ACTIVE
Активний
За даним рецептом можна відпусти ЛЗ.
ON HOLD
Заморожено
За даним рецептом відпускаються лікарські засоби в аптеці.
REJECTED
Відізваний
Даний рецепт анульований лікарем, уповноваженою особою надавачем медичних послуг або НСЗУ. Відпуск ліків за таким рецептом неможливий.
EXPIRED
Прострочений
У рецепта закінчився строк дії. Відпуск ліків за таким рецептом неможливий.
COMPLETED
Погашений
За таким рецептом відпущені ЛЗ. Відпуск ліків за таким рецептом неможливий.
Протягом якого часу можна відпустити ліки за електронним рецептом?

Термін дії електронного рецепту становить 30 днів з дати виписування такого рецепту.

Хто може анулювати електронний рецепт?

Анулювати рецепт може лікар, який виписав рецепт.

При анулюванні рецепту пацієнт отримує смс повідомлення наступного змісту: “Відкликано рецепт: ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ-ХХХХ від ХХ.ХХ.ХХ”.

За відсутності телефону, пацієнт матиме змогу дізнатися про анульований рецепт тільки у провізора при зверненні по ЛЗ.

Чи потрібно зберігати електронні рецепти?

Електронні рецепти зберігаються в електронній системі охорони здоров'я. Аптечний заклад не зобов’язаний організовувати зберігання електронних рецептів на своїх потужностях.

Як використовувати кваліфікований електронний підпис у роботі з електронними рецептами?

КЕП у роботі з електронними рецептами за програмою реімбурсації “Доступні ліки”

З квітня 2019 року урядова програма реімбурсації “Доступні ліки” передбачає виписування та відпуск лікарських засобів виключно за електронними рецептами в електронній системі охорони здоров’я (eHealth).

Для здійснення всіх дій із електронними рецептом в системі eHealth учасникам процесу потрібен кваліфікований електронний підпис. Про це йдеться у постановах КМУ “Порядок укладення, зміни та припинення договору про реімбурсацію” від 27.02.2019 р. № 136, та “Деякі питання електронної системи охорони здоров’я” від 25 квітня 2018 р. № 411 ).

Кваліфікований електронний підпис (КЕП) має високий рівень довіри до схем електронної ідентифікації та юридичну силу власноручного підпису. Він гарантує захист інформації від її випадкової чи умисної модифікації (зміни або спотворення) або знищення під час обробки та обміну в електронній системі. Може бути двох видів: електронний підпис фізичної особи та електронний підпис юридичної особи або співробітника організації.

Лікар первинної ланки може підписувати, як декларацію з пацієнтом, так і  електронний рецепт, шляхом накладення електронного підпису фізичної особи. Але він має отримати також КЕП співробітника організації, аби мати доступ до виписування електронного рецепту з 1 липня 2019.
Керівник аптечного закладу або його уповноважена особа, має використовувати лише КЕП керівника юридичної особи. Він є необхідним для підписання заяви, укладення договору про реімбурсацію з НСЗУ, а також здійснення дій за договором про реімбурсацію. Має містити ПІБ керівника/уповноваженої особи, код ЄДРПОУ та назву закладу.

Фармацевтичні працівники аптечних закладів комунальної та приватної форми власності, що будуть мати доступ до відпуску електронних рецептів, повинні отримати КЕП співробітника організації. Електронна реєстрація працівників здійснюється після отримання електронного підпису та реєстрації керівника.

Відпуск електронних рецептів в аптеках, які працюють як ФОП, здійснюється шляхом накладення КЕП виключно фізичної особи-підприємця, з яким НСЗУ укладено договір. Наймані працівники аптек, що працюють як ФОП, які будуть залучені до виконання договору про реімбурсацію, для отримання ЕП мають надати до центру сертифікації ключів документи, що вказані на сайті відповідного центру.
Послугу щодо створення, перевірки та підтвердження електронного підпису, згідно із Законом України про електронні довірчі послуги, можуть надавати виключно кваліфіковані постачальники електронних довірчих послуг.
У сфері електронних довірчих послуг центральним засвідчувальним органом в Україні є Міністерство юстиції. Актуальний перелік кваліфікованих надавачів електронних довірчих послуг публікується на сайті ЦЗО - https://czo.gov.ua/ca-registry. Деякі пропонують ці послуги безкоштовно, деякі — на комерційній основі. Окремі з них можуть організувати виїзну генерацію підписів на робочому місці підписувача - за додаткову оплату. КЕП можна також отримати у будь-якому пункті реєстрації АЦСК інформаційно-довідкового департаменту Державної фіскальної служби в межах області, у якій зареєстрована юридична особа.

Термін чинності кваліфікованого електронного підпису - від 1 до 2 років з дня його формування.