Трансформація системи охорони здоровʼя розпочалася 1 квітня 2018 року з реформи фінансування первинної медичної допомоги та підписання декларацій з сімейними лікарями, терапевтами та педіатрами. Саме первинна медична допомога й донині залишається першою і ключовою точкою входу до послуг у Програмі медичних гарантій.
Упродовж шести років сімейна медицина в Україні розвивалася та зміцнювалась. Завдяки трансформації первинна ланка почала працювати за системою сталого й ефективного фінансування. Нова модель фінансування — це прозорі та справедливі правила роботи для всіх учасників, які отримують більшу автономію та можливість самостійно визначати, куди спрямувати кошти. Медичні заклади, що уклали договір із НСЗУ, отримують оплати за принципом “гроші йдуть за пацієнтом”.
Усього з 2018 року НСЗУ виплатила 2 826 надавачам первинної допомоги понад 112,45 млрд грн:
- 2018 — 3,44 млрд грн;
- 2019 — 16,75 млрд грн;
- 2020 — 18,15 млрд грн;
- 2021 — 20,14 млрд грн;
- 2022 — 24,65 млрд грн;
- 2023 — 23,36 млрд грн;
- 2024 — 5,93 млрд грн (Дані ЕСОЗ станом на 28.03.2024).
Мережа закладів первинної ланки щороку розширюється, щоб якомога більше пацієнтів мали доступ до безоплатної медичної допомоги. Зокрема, в приватних закладах та у лікарів-ФОП.
У 2018 році укладений договір із НСЗУ на пакет “Первинна медична допомога” мали 1 185 надавачів. З них 981 — комунальні заклади, 104 — приватні, 100 — ФОП. Тоді як у 2024 цей показник збільшився вдвічі. Нині 2 467 закладів первинної допомоги мають договір із НСЗУ, з яких 1 230 — комунальні, 831 — ФОП, 404 — приватні, 2 — державні.
Одним із ключових досягнень реформи первинної ланки стала можливість для українців вільно обирати свого сімейного лікаря та медичний заклад — без прив’язки до місця реєстрації та проживання. За даними ЕСОЗ, свого сімейного лікаря, терепевта або педіатра обрали майже 32 млн громадян. Це 77,59% населення.
Сімейний лікар — перший порадник у скаргах на здоровʼя. Сьогодні фахівці первинної ланки є надійними партнерами в забезпеченні пацієнтів якісними та своєчасними медичними послугами. Вони не лише лікують широкий спектр захворювань а і дбають про збереження та відновлення здоровʼя кожного пацієнта. Саме лікарі “первинки” відповідають на 80% звернень пацієнтів.
У рамках Програми медичних гарантій пацієнти отримують низку безоплатних послуг на первинному рівні — від супроводу пацієнтів із туберкульозом та ВІЛ-інфекцією до послуг з ментального здоровʼя. Пацієнти звертаються до свого лікаря при раптових чи хронічних захворюваннях, а також, щоб зробити щеплення, отримати консультацію, рецепт на "Доступні ліки" чи електронне направлення на медичні послуги.