Олешківській ЦПМСД, що працює в Херсонській області, є одним з 15 переможців проекту USAID щодо формування центрів передового досвіду на первинній ланці. Його центральна амбулаторія обслуговує 27 тисяч пацієнтів. Про зміни на первинці в м. Олешки - директор центру Світлана Сердюкова
Всього у 7 амбулаторіях та 13 ФАП/ФП працюють 25 лікарів та 89 представників середнього та молодшого медичного персоналу. 19,1 млн грн прийшли сюди менше ніж за рік співпраці закладу з НСЗУ за 37 660 пацієнтами, що обрали тут свого лікаря.
Центральна амбулаторія закладу, що обслуговує 27 тисяч пацієнтів, знаходиться в місті Олешки. Її завідучка, а також начмед центру - Наталія Ткаченко.
– Це людина, що не боїться жодних складнощів, - говорить про колегу директорка закладу Світлана Сердюкова, - в часи змін - це безцінна якість. Наталія переконана, що інформація має бути чесною і це можливо тільки в електронному вигляді. В цьому питанні вона дуже принципова. Навчає колектив, знаходячи час на пошук та реалізацію непростих рішень. Вона є моєю правою рукою, чия допомога, дисциплінованість та віра в колегіальність дуже важливі. Має авторитет в колективі і ті, хто на початку не вірив в реформу, вже є її переконаними прихильниками. Адже комунікація та обговорення нових умов у нас відбуваються регулярно та ефективно. Наталія за фахом - акушер-гінеколог, я - ендокринолог. В тандемі ми звільняємо наших сімейних лікарів від потреби нести адміністраційно-організаційні обов’язки, аби вони мали достатньо часу для роботи з нашими пацієнтами, що приводять до закладу кошти. В ендокринології реєстр та електронний рецепт з’явилися давно. Я навчалась самостійно і власним прикладом підбадьорювала персонал в можливісты опанувати комп’ютерну техніку. Для гінеколога спочатку дали доступ тільки для декларацій (допомагала лікарям в підписанні), а згодом встановили повноцінну МІС. Всі дані тепер в електронномі вигляді.
В лікарів сьогодні відбувається переосмислення своїх можливостей. Деякі не вірили в те, що в них буде комп’ютер. Потім не вірили, що вони зможуть його освоїти. Теперь є задоволення від того, що впоролися і всі дані про пацієнта наявні в електронному вигляді. Номер телефону спрощує життя і пацієнта, і лікаря, дозволяючи медичній сестрі запрошувати пацієнтів на прийом та вакцинацію. Люди відчувають увагу і на власному досвіді переконуються, що зміни відбуваються.
Ведеться обов’язковий попередній запис, що дозволяє цінувати та планувати час як пацієнта, так і лікаря. Лікарі мають по 5 годин на прийом щодня, зранку або після 13.00, тому можна знайти зручний для себе час. Стало легше розділяти потоки інфекційних хворих від самого запису на прийом, які приходять зранку, ввечері часті відвідувачі - літні люди, або ті, хто працюють та мають потребу у довідці чи профогляді.
В амбулаторіях встановлені кондиціонери та кулери. На прилеглій території - скамейки. Денний стаціонар, що знаходився на третьому поверсі без ліфта, перенесли на перший. Теперь тут повністю оснащений маніпуляційний кабінет, люди не займають ліжко в стаціонарі, отримуючи необхідну медичну допомогу та раціонально витрачаючи свій час. Маленькі речі, що справді є дуже відчутними.
Лікарі закладу також відчувають зміни. Вони отримують більше 15 000 грн. Медсестри мають від 8000 до 13 000 грн. В колективному договорі закріплена заробітна плата як відсоток не від кількості декларацій, а від суми доходу, що вони приносять. І це є справедливим, - вважають в колективі.
– Трансформація принесла лікарю первинки, те, що називається, діагностика в кармані. Ми продовжуємо вчитись працювати зі швидкими тестами, кардіографами. Але пацієнту вже стало набагато зручніше - він отримує базові важливі обстеження не виходячи з кабінету лікаря. В нас був випадок, коли завдяки наявності швидких тестів, аналізуючи скарги пацієнта, лікар первинки виявив вірусний гепатит С на ранній стадії, коли ще не було змін при УЗД та біохімії. Такі можливості справді окриляють та сповнюють сенсом роботу первинки.
Автономізація подарувала керівнику можливості приймати самостійні рішення щодо розпорядження коштами центру. Наприклад, для більшої раціоналізації витрат тут прийняли рішення для роботи лікаря та медсестри використовувати один комп’ютер з двома екранами. Зручно обом, а економія часу та грошей - відчутна.
– Одним з найболючіших питань в нас був автомобіль - Нива, якому було більше 30 років. І цього літа ми придбали нову автівку за кошти НСЗУ, 5% від вартості доклала районна рада. Тепер лікар може доїхати до пацієнта на виклик в комфортних умовах і в гарному настрої.
80% бюджету заклад скеровує на заробітні плати, 14% покривають всі поточні витрати центру, 6% - залишаються на розвиток. Тут не економлять на швидких тестах, пацієнти не мають купувати витратні матеріали для проведення аналізів.
– Ми хочемо, аби пацієнти звикли, що за все заплатила НСЗУ, - говорить Світлана Сердюкова, - ми привчаємо їх профілактиці гострих станів через регулярне та вчасне виконання скерувань лікаря. Сьогодні пацієнт дійсно знаходиться в центрі уваги. Дбати про нього, як про себе самого, - це норма. І лікар вже може посміхатись на прийомі, адже його не нав’язали людині. Пацієнт його вільно обрав. І це - основа для людяних та професійних відносин, що приносять користь обом.